onsdag 17 november 2010

Tematrio: Efternamn

Lyrans tematrio den här veckan handlar om efternamn: Berätta om en roman/novell/text med ett efternamn i titeln!. Där har vi ju faktiskt flera stycken att välja på i vår böcker-som-vi-läst-lista! Eftersom både Elvis Karlsson och Gösta Berling var med i en tidigare tematrio, kan vi ju låta dem vila och istället ta dessa tre:

- Hjalmar Bergmans Doktor Glas läste vi för ganska länge sedan. Det är en fantastiskt bra bok skriven av en av våra allra bästa författare. Det är ganska många år sedan vi läste den, så det är svårt att minnas hur diskussionerna gick, men jag misstänker att det bland annat handlade om hur doktorn rättfärdigade för sig själv att handla som han gjorde. Och om Helga Gregorius på något sätt svek honom?

- Bengt Olssons Gregorius läste vi också. Vi tyckte det var jättespännande att få se historien från Doktor Glas från den andra sidan. Historien är väl berättad och lätt att ta till sig.  En helt annan sida av Bengt Olsson än den han visar i sina krönikor i DN.

- Sofi Oksanens Stalins kossor var den senaste bok vi läste med ett efternamn i titeln. Om allt hon skriver är så här bra, är det verkligen en författare att hålla ögonen på. Ett eget inlägg om boken finns att läsa här.

1 kommentar:

enligt O sa...

Gregorius, den tänkte jag inte på. Riktigt bra är den helt klart. Stalins kossor tänkte jag ha med, men då jag inte gillade den så mycket valde jag en annan. Måste läsa mer av Oksanen dock, det känns som om jag missade något. Och så helt OT -vilken jättefin bakgrund ni har på bloggen!