tisdag 26 maj 2009

Richard Yates: Revolutionary Road

Revolutionary Road gavs ut 1961 och var Richard Yates debutroman efter att han först etablerat sig som novellförfattare. Av någon underlig anledning har den inte översatts till svenska förrän nu, i samband med att den också kommit som storfilm med Leonardo diCaprio och Kate Winslet i de ledande rollerna. Lite underligt är det med denna senfärdighet, då boken stämplats som en modern klassiker. Nåja, bättre sent än aldrig. Och visst är den väl värd sin översättning?

Boken handlar om det unga, vackra paret Frank och April Wheeler och deras alltmer kvävande förortstillvaro. De har alltid sett sig själva som speciella och när April blir gravid och de väljer att flytta från New York till ett litet förortssamhälle i Connecticut, håller de uppe fasaden inför sig själva och sina närmaste vänner genom att betrakta omgivningen genom ironiska och lätt förhånande glasögon. Annars passar de så väl in i förortsidyllen. Frank tar varje morgon pendeltåget in till Manhattan, där han tillbringar dagen vid sitt skrivbord i det stora kontorslandskapet. April stannar förstås hemma för att ta hand om de två barnen och hushållet. De är inte 30 fyllda, men känner redan att livet håller på att glida dem förbi, ända tills April får den strålande idén att de ska bryta upp och flytta till Paris. Nu vidtar några underbara veckor av planering och förväntansfulla diskussioner. Men det är bara lugnet innan stormen. Snart går allting utför i ett rasande tempo.

Yates bygger skickligt upp en klaustrofobisk känsla. Utan stora åthävor dras vi in i paret Wheelers stelnande relation. Nästan hela boken igenom ser vi tillvaron ur Franks perspektiv. Genom att han hela tiden i sitt inre spelar upp de dialoger han planerar att ha med April, förstår vi vilka låsta roller och positioner de har. Vändningarna i deras gräl och diskussioner är på något sätt förutbestämda och Frank planerar noggrant på vilket sätt han ska få April att göra honom till viljes. Haken är bara att April vet ganska väl vad hon själv vill.

Boken är perfekt för en bokklubbsdiskussion. Det finns egentligen hur mycket som helst att diskutera, hur många stenar som helst att vända på och hur många detaljer som helst att zooma in på. Jag tror inte vi hann riktigt klart med vår diskussion igår. Den kanske kan fortsätta i kommentarerna, så behöver den som inte läst färdigt än utsätta sig för alltför många spoilers…

3 kommentarer:

Tina sa...

Jag läste ut boken efter att ni hade gått och plötsligt hade jag ännu mer jag ville diskutera! :-) Till exempel: hur kunde April göra så mot barnen, med tanke på hur hennes egen barndom varit?! Och som vi snuddade vid i diskussionen: Var det avsiktligt eller tog hon bara en kalkylerad risk?

Sen undrar jag hur Frank Wheelers liv kommer att utveckla sig? Tror ni han lärt sig något, hur förändras han som person? Av Millys beskrivning att döma var han ju alldeles stukad. Å andra sidan framstod ju inte hon som något vidare värst sanningsvittne, av Sheps reaktion att döma.

Sussi sa...

Jag har läst ungefär 100 sidor av Revolutionary Road och såhär långt tycker att den är helt briljant!

Jag får associationer till The Great Gatsby med den ödesdigra stämningen som hela tiden lurar mellan raderna. Som läsare känner man på sig att det närmar sig kollaps, men på ytan är allting normalt. Otroligt välskrivet, jag tar varje chans jag har till att läsa vidare!

Tina sa...

Ska bli kul att höra vad du tycker när du läst klart!

Den Store Gatsby, ja. Många som associerar till just den boken. Som jag har läst. Och mer eller mindre totalglömt. (Det var väl ett par decennier sen jag läste den.) Men den står i bokhyllan, så kanske jag borde plocka upp den och läsa om...