måndag 11 maj 2009

Bokalternativ till nästa gång

Efter lite grunnande har jag äntligen kommit fram till tre böcker jag vill föreslå som alternativ till nästa gång. Hoppas någon av dem kan falla er på läppen. Två av dem finns i pocket och den tredje säljs till reapris på adlibris!

Eftersom jag är en sucker för klassiker (åtminstone för tillfället) och gärna vill komma ifatt lite i min klassikerläsning, skulle jag vilja föreslå den första delen i Alberte-serien av Cora Sandel: Alberte och Jakob. Har hört om den så många gånger att jag inser att det är något man borde läsa nån gång i sitt liv. Har också för mig att den var en av kursböckerna när min mamma läste 20 poäng kvinnolitteratur en gång i tiden. Bara en sån sak! :-) Dessutom har deltagarna i P1:s bokcirkel läst hela trilogin nu i vår, så den som vill kan gå in på webben och lyssna på diskussionerna här. Skulle dock råda att vänta tills ni läst själva, eftersom det är lite spoilervarning på den sidan!

Alberte och Jakob skrevs på 20-talet. Nästa bok jag skulle vilja föreslå är något nyare. Den skrevs på 60-talet och räknas till en av de absoluta höjdpunkterna inom den arabiska litteraturen: Utvandringens tid av Tayeb Salih. Vad jag minns har vi aldrig läst något från det språkområdet hittills, så det kanske är dags att vidga horisonterna lite? Den klockar in på under 200 sidor och jag brukar gilla böcker där författaren kan berätta sin historia i en koncentrerad form. Har också läst en positiv recension på en bokblogg nyligen, som gjorde mig både väldigt nyfiken och sugen på att läsa den!

Sist men inte minst, en bok som åtminstone är skriven på 00-talet! Den har funnits på min läslista länge, men det har inte blivit av att jag läst den av någon anledning: Berättelsen om Pi av den kanadensiske författaren Yann Martel. Den har varit något av en bestseller, så kanske har ni andra redan läst den?
Vill i alla fall passa på att rekommendera författarens blogg What is Stephen Harper Reading? Martel driver ett projekt där han försöker få Kanadas premiärminister Stephen Harper att intressera sig mer för skönlitteratur. Var fjortonde dag skickar Martel en bok till premiärministern med ett följebrev som berättar om boken och varför han rekommenderar den. Naturligtvis publiceras följebrevet på bloggen. En underbar kulturpolitisk kampanj!

Hoppas någon av dem kan falla er i smaken! Jag har alla tre böckerna hemma, så ni kan få klämma och känna lite på (eller snarare bläddra i :-) dem, innan vi bestämmer vilken som blir vår nästa bok.

Välkomna till mig den 25 maj!

Tina

Inga kommentarer: