tisdag 19 oktober 2010

Petina Gappah: Sorgesång för Easterly (Elegy for Easterly)

Jag får erkänna att jag inte läst särskilt mycket litteratur från Afrika. Kanske för att det faktiskt finns ett något begränsat utbud. Särskilt när man jämför med den formliga svallvåg av anglosaxisk litteratur som sköljer över oss. Tack vare att årets bokmässa hade Afrika som tema har dock flera nya (och en del äldre också förstås) afrikanska författare uppmärksammats på de svenska kultursidorna, så förhoppningsvis blir det lättare att hitta till dem framöver.

En som fått väldigt mycket uppmärksamhet för sin debutbok, bokmässa eller ej, är Petina Gappah. Gappah är jurist från Zimbabwe och fram till nyligen bosatt i Schweiz. Tack vare sina författarframgångar har hon nyligen flyttat tillbaka till Zimbabwe för att fortsätta skriva därifrån. Debutboken, Sorgesång för Easterly, är en novellsamling där samtliga noveller utspelar sig i Zimbabwe. Jag är lite kluven till det här med noveller. Ibland känns det som det är för liten skillnad mellan novellerna i en novellsamling för att det ska kännas intressant att läsa alla. Författaren hinner liksom inte gå på djupet i en novell och har inte tillräckligt mycket nytt att berätta för att nästa ska ge något mervärde. Men så är det inte i Petina Gappahs fall! Det är jättespännande att läsa om olika levnadsöden i Zimbabwe. Jag vet i princip inte mer om landet än det som flimrar förbi på nyheterna eller jag råkar läsa i morgontidningen ibland. Men Gappahs berättelser har en trovärdig ton som gör att jag inbillar mig att jag lär mig något om landet och människorna som lever där. Hon låter dessutom novellernas respektive huvudpersoner ha olika bakgrund, ålder, förutsättningar och kön, vilket ytterligare bidrar till att novellsamlingen känns innehållsrik. Här finns besvärliga släktingar, hiv-smittade brudgummar, deprimerade studenter, skenande inflation, internetbedragare och allt däremellan. En underbart varierad och kryddig blandning, med andra ord! Spetsa den dessutom med en smula ironi och en och annan pik mot president Mugabe och hans PR-maskineri så anar du vad det är du hittar mellan pärmarna…

Inga kommentarer: