söndag 3 januari 2010

2009 – En sammanfattning

I år var vi lite sega under vårterminen och hann bara med två böcker. Men sen hämtade vi upp oss under den kortare höstterminen och klämde tre stycken! Vi lyckades få till en bra blandning också. En äldre klassiker som Babettes gästabud och modernare klassiker som Revolutionary Road och Utvandringens tid. Den senare var för övrigt den första bok vi läst från Afrika. På tiden! Två nyare böcker hann vi också med: Dödgrävarens dotter och Bitterfittan. Bara en svensk bok i år alltså, vilket är ovanligt lite för oss.

Årets bokskörd:
Blixen: Babettes gästabud
Yates: Revolutionary Road
Salih: Utvandringens tid
Oates: Dödgrävarens dotter
Sveland: Bitterfittan

Vilken var din favorit och varför? Vilken var den bästa bok du läste under året utanför bokklubbens hägn?

1 kommentar:

Tina sa...

Velig som jag är väljer jag två favoriter:
Min personliga favorit får bli Revolutionary Road för att jag blev helt tagen av skildringen av paret Wheeler. Bokklubbsfavoriten (om man kan säga så) får bli Bitterfittan för att vi alla hunnit läsa åtminstone delar av den och att den var ett så bra underlag för en diskussion.

Utanför bokklubbens hägn är lite svårare. Jag har läst ovanligt mycket i år och en hel del som jag gillat. Jag väljer tre stycken ur högen som kommer till mig spontant:
- The Guernsey Literary and Potato Peel Pie Society, som trots sin omöjliga titel var en fröjd att läsa. Den var helt rätt bok (av feelgood-karaktär) för att ge mig lässuget tillbaka efter en längre svacka.
- Hertha Müllers Hjärtdjur läste jag i våras och blev helt tagen. Lite krävande språk, så jag blev tvungen att pausa ofta. Lik förbannat var jag tvungen att gå tillbaka och läsa mer. Magnetisk! När hon fick nobelpriset ville jag nästan ropa "äntligen!". :-)
- Curtis Sittenfelds The American Wife. En "hittepå-biografi" om Laura och George W Bush och en riktigt smaskig bladvändare.

Ha, ha! Inte en enda klassiker, trots att det tillhör mina favoriter i vanliga fall. Inser att jag lätt kunnat göra en tio-i-topp-lista här!