lördag 6 juni 2009

Sommarläsning

Snart åker jag till sommarhuset och där tänker jag försöka hinna med att läsa en massa, som vanligt. Visserligen har jag lånekort i de två kommuner som omger oss och visserligen besöker jag och mina killar något av biblioteken minst en gång i veckan, men ändå. Något litet startpaket måste man ju ta med sig dit. Och så har jag ju köpt på mig så många böcker genom åren som jag inte hunnit läsa än. Det vore ju bra om jag hann klämma några av dem. Nu är bara frågan vilka böcker ska få hänga med? Jag har satt gränsen till max 10 stycken, vilket är svårt. Man vet ju aldrig vad man kommer att vara sugen på: Lättkonsumerat på stranden? Eller djupingar att helt låta sig uppslukas av, liggandes i sängen medan sommarregnet smattrar mot taket under flera dagar i rad? Knepigt, det där. Bäst att försöka täcka hela spektret.

Just nu ser min hög ut så här:

Boktjuven av Markus Zusak
Nu, imorgon! av Annika Thor
The Old Man and The Sea av Hemingway
Utvandringens tid av Tayeb Salih
Alberte av Cora Sandel
Berättelsen om Pi av Yann Martel
Giraffens tårar av Alexander McCall Smith
The Great Gatsby av F Scott Fitzgerald (omläsning, triggad av Sussis kommentar om Revolutionary Road)
Stundande natten av Carl-Henning Wijkmark
Of Human Bondage av W Somerset Maugham

Mitt problem är att jag kommit på att jag hemskt gärna också vill ha med Marisha Pessls Special Topics in Calamity Physics som jag fick i present av syrran för sådär en tusen år sen. Men då måste jag stryka någon av böckerna i högen ovan. Frågan är vilken? Ett riktigt i-landsproblem, men det maler ändå i bakhuvudet.
/Tina

PS. Till saken hör att jag ska läsa en Fantasy-kurs på distans i sommar. Så kanske blir jag kvar i Mordor tills vi åker hem till Stockholm igen – jag och hela högen med omsorgsfullt utvalda, men fortfarande lika olästa böcker…

1 kommentar:

Tina sa...

Tror jag kanske kommit på lösningen. Jag börjar på Gatsby nu. Den är tunn och det handlar om en omläsning, så kanske hinner jag klara av den, innan vi åker på tisdag kväll... :-)